Bible Study/구약 성서

Nanno Marinatos, The Minoan Mother Goddess and her son"

진실과열정 2011. 8. 25. 06:39

 

Nanno Marinatos, “The Minoan Mother Goddess and her son: Reflections on a theocracy and its deities,” Susanne Bickel (eds), in Bilder als Quellen Images as Sources: Studies on ancient Near Eastern artefacts and the Bible inspired by the work of Othmar Keel (OBO; Vandenhoeck & Ruprecht Gottingen: Academic Press Fribourg, 2007): 349-63.

 

l  What is a Mother Goddess?

-       Sir Arthur Evans Knossos 발굴: Great Mother Goddess + male consort (a boy god)

-       최초의 생각들(영국의 신화와 제의 학파): Earth as the Mother (fecundity/fertility) + 변하는 계절들

-       Evans(1921): monotheistic -> M.P. Nilsson(1950): matriarchal stage

l  Whose mother is she?

-       Crete: monarchical theocracy, literate culture, “there is a commonality of artistic motifs between all east Mediterranean cultures of the Bronze Age.” (352) -> 여신은 판테온에서 가정으로서 역할을 한다: 그녀는 남편을 가지거나, 아들을 가지게 된다.

-       만약 어머니여신이라면, 누구의 어머니인가? 인류의 어머니로써 여신이 아니라, 그 제목이 Mother of God(s) 인바, 풍요나 계절 비유가 아니라, “it confers honor to mother and offspring alike and places them at the top of the hierarchy of the pantheon.” (352) 한편, Nicolas Wyatt: 우가릿 신화에서 모신은 dowager queen으로, 왕의 계보를 결정하는 사람이다. 또한 이집트의 경우에서도, 이시스가 호루스의 어머니이다. 메소포타미아: Ishtar는 풍요여신으로 종종 언급되지만, 실제 만신전에서 그녀는 아누(Anu)의 딸이자 patroness of kings로 등장한다. 그리스에서, 여신 Kybebe는 통치자의 어머니로, divine Mother였다.

-       크레테의 고고학 유물: 금으로 된 것(공식 이데올로기 함의-theocracy), 산과 같은 보좌에 앉은 가슴이 크고 엉덩이가 풍만한 어머니 + 창을 들고 서 있는 작은 남자: “she is the mother/queen instructing her son about his future riles and duties.” (353) 또한 다른 그림들에서 등장하는 천체관련부분들(유성; 여신과 천체숭배 사이의 관련성?) : 그림의 해석은, “the endorsement of the mother is necessary for the son to succeed.” (356)

l  What kind of god is the son of the goddess? 고대근동의 렌즈로 살펴보자

-       Babylonian story (Anzu monster from Niveveh, 7세기): 문제가 생기자, 여신을 부르고, 그 여신은 자신의 아들을 통해 위험한 괴물을 물리친다. “It must be further noted that the Ninurta epic has an evident relationship to kingship and that its composition reflects the royal ideology of Assyria.”[1] (357)

-       우가릿 신화: 여신 Athirat (El의 배우자)는 별칭이 rbt (great; gbr) 였다: “the role of the queen goddess as queen mother is an exalted one.” (357)

l  The serpent/monster and the Storm God

-       그림의 작은 남자신은 바다괴물을 무찌르는 고대근동의 폭풍신의 한 형태로, 왕은 고대근동에서 젊은 용사신으로 나오기 때문이다(Marduk, Horus, Zeus; 358).

-       바다 용은 우가릿 신화에서도 등장한다(sea-serpent Litanu; Biblical Leviathan; Egyptian Apophis).

-       시리아의 폭풍신은 중/말기 청동기 시기에 snake slayer로 그려진다.

-       남자는 각 문화권의 중요 신이기도 했지만, 동시에 아들이자 왕이기도하다.

l  The Mother Goddess and her Warrior Son in Crete of the first millennium: Dreros

-       청동기 시대의 전쟁신과 여신의 문화가 후대에 그리스 종교에서도 발견된다: 아폴로와 아르테미스 작은 청동상 -> 철기 시대에 와서 여신의 강등(Keel & Uehlinger 1995; Keel & Schroer 2006)

-       “it is due to the fact that theocracies had declined on both sides of the Aegean. Queen mothers no longer had the prominent role they had as controllers of lineage. The demotion of the role of Mother of Gods is linked to the demotion of the dowager queen. The Mother Goddess may thus be defined as a feature of monarchical theocracies, not of primitive religions.”(361)

 

 

 

 



[1] Annus, Amar (2001) in Mythology and Mythologies, Robert M Whiting (ed); Wyatt, Nicolas (1985, 2005) “There’s such Divinity doth Hedge a King” in Royal Ideology in Ugaritic and Old Testament Literature