영국의 독특한 학풍
"When biblical scholars reconstruct history, they do so using the same methods as secular historians. But a great deal of their time is not spent in reconstructing history anyway, and to call biblical criticism the historical-critical method skews our awareness of this. The methods that historians do use are seldom used in the cause of positivism by most historians working today, and nor are they so used by biblical scholars who use them. The term 'the historical-critical method' is not the best one to use in analyzing the work of biblical scholars, raising as it does the expectation that such work will be essentially skeptical and reductionist. A grest good would be served by reverting to the older term 'biblical criticism.'"
John Barton, The Nature of Biblical Criticism, 53.
확실히 영국은 미국과 차별화된 독특한 학풍이 있다. 전통을 잃어버리지 않으면서도 거뜬히 포스트모더니즘이란 파도를 타는 낭만이랄까? 바톤은 역사비평의 결과물이 (유럽지성에 비교해서) 세속적 역사학의 그것에 미치지 못하며, 혹은 (미국교계의) 구속사라는 포멧에도 이르지 못하기 때문에, 더이상 '역사비평'이라고 부를 수 없을 것이라 평가한다. 그가 "(그러므로) 오래된 용어인 '성서비평'으로 부르는 게 낫다"라고 하면서, 매우 정치적인 용어로 역사비평을 무시했을 때, 끊임없이 고민하고 최선의 연구를 거듭하는 '건축가들'은 자신의 벽돌집안에서 나름 만족하고 있을 것이라고 생각한다(P. McNutt, Reconstucting the Society of Ancient Israel; L.L. Grabbe, Can a 'History of Israel' Be Written?; M.B. Moore and B.E. Kelle, Biblical History and Israel's Past: The Changing Study of the Bible and History).