크로상과 리드의 "바울을 찾아서"
"Paul is [both an ecstatic] and a mystic. He thinks mystically, writes mystically, teaches mystically, and lives mystically [2Cor12:1-5;Acts22:17-21]. He also expects other Christians to do likewise. All live together within the Christian understanding of the general bodily resurrection as era rather than moment and as process rather than instant. Mystics, however, stand on the mountaintop and get there from the top downward rather than the bottom upward. That gives them tremendous strength, conviction, and assurance, which makes them rhetorically magnificent as long, of course, as they are united, as Paul was, with a holiness that is itself transcendentally magnificent. But sometimes mystics can be impatient with the slow progress of nonmystics over necessary foothills, indifferenct to technical teaching about climbing techniques, and slow about establishing safeguards against the dangers of falling. [Therefore] Not all the problems in Paul's communitites came from opponents and enemies. Some also came from having a mystic as mentor." -- J.D. Crossan & J.L. Reed, In Search of Paul, 2004: 283.
흥미롭습니다. 그의 시종일관 영적인 선언들을, 전통적이며 논리적인 기준으로 들이댔던 시도들이 거듭 생각이 나서, 진정 흥미로움으로 새롭게 바울을 읽게 되었습니다. 물론 이전부터 바울을 수식하는 다양한 형용사들이 있었고(최근에 N.T.Wright도 Paul에서 바울에게 '스토아학파' 그리고 '견유학파'와 같은 수식어를 붙였던 시도들에 대해서 실랄하게 비판하고 있더군요), '신비주의자, 바울' 역시 새로운 이야기는 아닐 것입니다. 그런데 오히려 (그리스-)로마에 의해 제시된 '물질론적/현세적/폭력적/계급적-사탄적' 세계관에 맞서, 부활하신 그리스도와의 (말 그대로) '신비로운' 결합으로 새로운 정체성(저자는 "mystical body"라고 말하네요)을 가진 그리스도인이야말로, 하나님 나라에 부합한 존재라는 것을, 바울 자신의 전 존재를 통해 호소한 것은 아닐까 생각합니다. 결국, 탐정이 기록된 진술에만 의존하지 않고 현장에도 끊임없이 주목하는 것처럼, '문화유물은 침묵한다'라는 편견은 책상의 오만이 아닐까요.